یکشنبه، شهریور ۲۱

مهدی اخوان ثالث – قسمت اول


بنام خداوند جان و خرد
سلام بر همه مهربانان

مهدی اخوان ثالث – قسمت اول
بیوگرافی شاعر
مهدی اخوان ثالث متخلص به م – امید در سال 1307 در شهر مشهد چشم به جهان گشود . تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در همین شهر گذرانید و در سال 1326 دوره هنرستان مشهد در رشته آهنگری را به پایان رساند و همان جا و در همان رشته آغاز بکار کرد . پس از مدتی به تهران آمد و آموزگار شد و در تهران و اطراف آن بتدریس پرداخت .
اخوان ثالث در زمان حکومت پهلوی چند بار به زندان افتاد و یک بار نیز به حومه کاشان تبعید شد . وی در سال 1329 ازدواج کرد و در سال 1333 برای بار چندم به اتهام سیاسی زندانی شد .
پس از آزادی از زندان در سال 1336 به کار در رادیو پرداخت و بعد از مدتی به رادیو و تلویزیون خوزستان منتقل شد . در سال 1353 از خوزستان به تهران بازگشت  و این بار در رادیو و تلویزیون ملی ایران ( صدا و سیما آن زمان به این نام نامیده می شد ) مشغول بکار شد .
اخوان ثالث در سال 1356 در دانشگاههای تهران ، ملی و تربیت معلم به تدریس شعر سامانی و معاصر پرداخت  . سرانجام در سال 1360 بدون حقوق و با محرومیت از تمام مشاغل دولتی بازنشسته شد ! و تا آخر عمر از نظر اقتصادی و معیشتی با شرایط سختی ( درویشانه ) با زندگی دست و پنجه نرم کرد !
در سال 1369 به دعوت خانه فرهنگ آلمان برای برگزاری شب شعری از تاریخ 4 الی 7 آوریل برای نخستین بار به خارج از ایران سفر کرد و چند ماهی پس از بازگشت از سفر ، در شهریورماه همان سال (1369) چشم از جهان فروبست . وی در توس در کنار آرامگاه فردوسی به خاک سپرده شد . از وی 4 فرزند به یادگار مانده است .
اشعار زیادی از اخوان ثالث منتشر شده  و بر این اساس نامش در ردیف شاعران صاحب نام شعر معاصر ایران به ثبت رسیده است .
روانش شاد و یادش گرامی باد

هیچ نظری موجود نیست: